ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN

 


I. Kurikulum Berpusatkan Pelajar :

· Mengambil kira keperluan, minat, dan matlamat individu.

· Memperkasakan potensi pelajar dan membolehkan mereka membentuk pendidikan melalui pilihan.

· Memberi peluang kepada pelajar untuk memilih tugasan, pengalaman belajar atau aktiviti.

· Bersifat terbuku kepada murid untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum.

 

II. Kurikulum Berpusatkan Akademik

· Menekankan proses mengingat dan memahami setiap perkara yang dipelajari.

· Diajar dengan berpusatkan isi kandungan dan terpisah- pisah mengikut topik.

· Cenderung menumpukan pada subjek dan bukan individu.

· Pendidikan Vertikal (menegak) :

Ikut tahap kesukaran, iaitu bermula dari perkara muda → sukar.

· Pendidikan Horizontal (mendatar) :

Menghubungkaitkan setiap cabang dalam disiplin ilmu.

 

III. Kurikulum Berpusatkan Masyarakat

· Berasaskan kepada keamanan dan kemakmuran.

· Mendorong pelajar mempunyai pemikiran bahawa setiap manusia tidak sempurna dan konflik mampu timbul dari arah yang tidak disangka-sangka.

· Isi kurikulum ini lebih bersifat penyelesaian masalah sosial dan masalah persekitaran.

· Pendidikan Vertikal (menegak) :

Kemahiran menyelesai masalah dengan menggunakan setiap ilmu dan data yang telah dianalisis.

· Pendidikan Horizontal (mendatar) :

Keupayaan pelajar berfikiran kreatif dan kritis dalam menyelesaikan setiap masalah.

· Menyelesaikan masalah di sekeliling pelajar dengan mengaplikasikan setiap subjek dan ilmu yang telah dipelajari.

· Pengajaran menggunakan pendekatan penyelesaian masalah (PBL).

 

IV. Kurikulum Berpusatkan Masyarakat

· Gabungan ketiga-tiga orientasi yang telah dinyatakan.

· Melahirkan pelajar yang berilmu dan berketerampilan serta mampu untuk menyelesaikan setiap permasalahan dengan rasional dan kreatif.

· mewujudkan pelajar yang mampu untuk mengembangkan potensi mereka hingga ke tahap yang lebih tinggi.


No.

POLA REKA BENTUK KURIKULUM

 

PENJELASAN

1

Perancangan

Ø Dibentuk oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan penting untuk dilaksanakan oleh setiap pendidik.

Ø Mentafsir, menterjemaahkan dan melaksanakannya berpandukan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) sebagai panduan pengajaran.

Ø Rancangan pengajaran juga harus dilakukan berdasarkan topik – topik di dalam silibus serta objektif bagi setiap topik tersebut.

2

Objektif

Ø Selari dengan keperluan pelajar serta komuniti dan pendapat pakar dalam bidang berkenaan yang didasari oleh falsafah dan matlamat Pendidikan.

3

Proses

Ø Tenaga pengajar perlu berinteraksi dengan murid, bahan pengajaran dan pengetahuan yang diperoleh.

Ø Menggunakan semaksima yang mungkin setiap bahan pengajaran terutamatnya sekali teknologi rangkaian data

Ø Mewujudkan pelajar yang berfikiran di luar kotak serta mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat luas berkenaan setiap topik yang dipelajari.

4

Hasil

Ø Melahirkan manusia yang seimbang dari jasmani, emosi, rohani dan intelek serta mampu untuk membantu negara mencapai aspirasi yang telah dirancang.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

REKA BENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PERTERJEMAHANNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA