ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN
I. Kurikulum Berpusatkan Pelajar :
· Mengambil kira keperluan, minat, dan matlamat individu.
· Memperkasakan potensi pelajar dan membolehkan mereka membentuk pendidikan melalui pilihan.
· Memberi peluang kepada pelajar untuk memilih tugasan, pengalaman belajar atau aktiviti.
· Bersifat terbuku kepada murid untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum.
II. Kurikulum Berpusatkan Akademik
· Menekankan proses mengingat dan memahami setiap perkara yang dipelajari.
· Diajar dengan berpusatkan isi kandungan dan terpisah- pisah mengikut topik.
· Cenderung menumpukan pada subjek dan bukan individu.
· Pendidikan Vertikal (menegak) :
Ikut tahap kesukaran, iaitu bermula dari perkara muda → sukar.
· Pendidikan Horizontal (mendatar) :
- Menghubungkaitkan setiap cabang dalam disiplin ilmu.
III. Kurikulum Berpusatkan Masyarakat
· Berasaskan kepada keamanan dan kemakmuran.
· Mendorong pelajar mempunyai pemikiran bahawa setiap manusia tidak sempurna dan konflik mampu timbul dari arah yang tidak disangka-sangka.
· Isi kurikulum ini lebih bersifat penyelesaian masalah sosial dan masalah persekitaran.
· Pendidikan Vertikal (menegak) :
- Kemahiran menyelesai masalah dengan menggunakan setiap ilmu dan data yang telah dianalisis.
· Pendidikan Horizontal (mendatar) :
- Keupayaan pelajar berfikiran kreatif dan kritis dalam menyelesaikan setiap masalah.
· Menyelesaikan masalah di sekeliling pelajar dengan mengaplikasikan setiap subjek dan ilmu yang telah dipelajari.
· Pengajaran menggunakan pendekatan penyelesaian masalah (PBL).
IV. Kurikulum Berpusatkan Masyarakat
· Gabungan ketiga-tiga orientasi yang telah dinyatakan.
· Melahirkan pelajar yang berilmu dan berketerampilan serta mampu untuk menyelesaikan setiap permasalahan dengan rasional dan kreatif.
· mewujudkan pelajar yang mampu untuk mengembangkan potensi mereka hingga ke tahap yang lebih tinggi.
No. | POLA REKA BENTUK KURIKULUM |
PENJELASAN |
1 | Perancangan | Ø Dibentuk oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan penting untuk dilaksanakan oleh setiap pendidik. Ø Mentafsir, menterjemaahkan dan melaksanakannya berpandukan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) sebagai panduan pengajaran. Ø Rancangan pengajaran juga harus dilakukan berdasarkan topik – topik di dalam silibus serta objektif bagi setiap topik tersebut. |
2 | Objektif | Ø Selari dengan keperluan pelajar serta komuniti dan pendapat pakar dalam bidang berkenaan yang didasari oleh falsafah dan matlamat Pendidikan. |
3 | Proses | Ø Tenaga pengajar perlu berinteraksi dengan murid, bahan pengajaran dan pengetahuan yang diperoleh. Ø Menggunakan semaksima yang mungkin setiap bahan pengajaran terutamatnya sekali teknologi rangkaian data Ø Mewujudkan pelajar yang berfikiran di luar kotak serta mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat luas berkenaan setiap topik yang dipelajari. |
4 | Hasil | Ø Melahirkan manusia yang seimbang dari jasmani, emosi, rohani dan intelek serta mampu untuk membantu negara mencapai aspirasi yang telah dirancang. |
Ulasan
Catat Ulasan