ANALISIS PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DARI DIMENSI DAN DIMENSI HORIZONTAL
PRINSIP
KETERANGAN
Kesinambungan
-Principal of continuity bermaksud peningkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan perkembangan mental.
-Suatu kurikulum yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar.
-Objektif atau kandungan yang penting hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan berbagai kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh.
Urutan
-Principal of sequence bermaksud jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu.
-Pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu.
Integrasi
-Principal of integration menetapkan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran lebih bermakna dan menyeluruh.
-Integrasi dikaitkan dengan elemen merentas kurikulum; Bahasa, ilmu, kemahiran, nilai, teknologi, inovasi, kreatif, dan keusahawanan.
Skop
-Prinsip skop berkaitan dengan keluasan dan kedalaman kandungan yang perlu dimuatkan dalam sesuatu kurikulum dan pengajaran.
-Keluasan dan kedalaman kandungan ini berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid meguasai kandungan mengikut tahap pendidikan kognitif.
Imbangan
-merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang diperuntuk kepada murid-murid untuk menguasainya.
PRINSIP |
KETERANGAN |
Kesinambungan | -Principal of continuity bermaksud peningkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan perkembangan mental. -Suatu kurikulum yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar. -Objektif atau kandungan yang penting hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan berbagai kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh.
|
Urutan | -Principal of sequence bermaksud jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu. -Pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu.
|
Integrasi | -Principal of integration menetapkan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran lebih bermakna dan menyeluruh. -Integrasi dikaitkan dengan elemen merentas kurikulum; Bahasa, ilmu, kemahiran, nilai, teknologi, inovasi, kreatif, dan keusahawanan.
|
Skop | -Prinsip skop berkaitan dengan keluasan dan kedalaman kandungan yang perlu dimuatkan dalam sesuatu kurikulum dan pengajaran. -Keluasan dan kedalaman kandungan ini berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid meguasai kandungan mengikut tahap pendidikan kognitif.
|
Imbangan | -merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang diperuntuk kepada murid-murid untuk menguasainya. |
Ulasan
Catat Ulasan