ANALISIS PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DARI DIMENSI DAN DIMENSI HORIZONTAL

 



PRINSIP

 

KETERANGAN

 

Kesinambungan

-Principal of continuity bermaksud peningkatan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai oleh murid-murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan perkembangan mental.

-Suatu kurikulum yang sempurna mempunyai kesinambungan yang lancar.

-Objektif atau kandungan yang penting hendaklah sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan berbagai kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh.

 

 

Urutan

-Principal of sequence bermaksud jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan merentas waktu.

-Pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu.

 

 

Integrasi

-Principal of integration menetapkan agar pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain supaya pembelajaran lebih bermakna dan menyeluruh.

-Integrasi dikaitkan dengan elemen merentas kurikulum; Bahasa, ilmu, kemahiran, nilai, teknologi, inovasi, kreatif, dan keusahawanan.

 

 

Skop

-Prinsip skop berkaitan dengan keluasan dan kedalaman kandungan yang perlu dimuatkan dalam sesuatu kurikulum dan pengajaran.

-Keluasan dan kedalaman kandungan ini berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid meguasai kandungan mengikut tahap pendidikan kognitif.

 

 

Imbangan

-merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang diperuntuk kepada murid-murid untuk menguasainya.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN

REKA BENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PERTERJEMAHANNYA DALAM SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA